torsdag 6 februari 2014

"Vit månad"

Som en del vet nu så har jag haft en vit månad....alltså inte som ni tror utan det har gått ut på att jag inte skulle dricka Coca Cola under denna tiden. Jag är rätt duktig på det annars men nu blev det en överenskommelse med mina arbetskamrater och våran PT som har varit hos oss en gång i månaden.
Hur blev det då så här? Jo, eftersom det har varit mycket prat om mitt Cola drickande och att jag förmodligen har mycket kroppsfett och högt insulin påslag i kroppen så gick jag med på att göra en kaliper mätning och sen inte dricka någon Cola på en månad.

Sagt och gjort så gjorde vi mätningen vid förra mötet och tyvärr så fick jag göra en del lite besvikna då mina värden var bra. Jag hade 13.8% sammansatt kroppsfett och det är tydligen väldigt bra. Men eftersom jag hade lovat så tänkte jag ändå genomföra detta. Jag frågade vad jag kunde göra för att förbättra mina värden och till svar blev att jag skulle kunna bygga muskler. Dagen efter så började jag träna och jag trodde helt ärligt att jag skulle dö. Har inte tränat på över ett år så min kropp fick nog en chock!

Träningen gick bättre och bättre och jag tycker nu att det är riktigt kul att träna. Så i tisdags så var det dax att mäta på nytt om det hade gjort något med den träningen som jag har hållt på med under denna månaden. Resultat visste jag att jag skulle få men dock inte så mycket som det blev. Jag hade vid den nya mätningen 11% sammansatt kroppsfett och hade sänkt insulinkänsligheten med 12 procent!!! Alltså -2,8%... Så nu känns det ännu mer motiverande att fortsätta träna!

Får väl tillägga att jag gör inte detta för att förlora vikt, jag har samma vikt nu som när jag startade fast det är nu lite mer muskler bara. Fördelarna jag har fått med mig nu är att jag är mycket piggare, sover bättre och har betydligt mer ork än innan! Kan vara bra att ha inför vårens hundträning;-)

/Annelie

Inga kommentarer: